Jesteś beneficjentem programu Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027? Masz nie tylko przywilej, ale też obowiązek komunikowania tego w odpowiedni sposób. O czym przede wszystkim musisz pamiętać? Podpowiadamy!

  • W miejscu realizacji projektu umieść plakat lub tablicę informacyjną (w zależności od całkowitego kosztu projektu). Zrób to niezwłocznie po rozpoczęciu fizycznej realizacji projektu, nie później niż miesiąc od uzyskania dofinansowania (w przypadku plakatu, na wykonanie i montaż tablicy informacyjnej masz maksymalnie dwa miesiące).
  • Jeśli posiadasz stronę internetową, dodaj na niej ciąg znaków oraz opis projektu do dofinansowania. Pod koniec realizacji projektu pamiętaj o aktualizacji opisu o osiągnięte efekty.
  • Zamieść opis projektu w mediach społecznościowych (jeśli nie masz takiego profilu, musisz go założyć). Pod każdym postem dotyczącym realizowanego projektu stosuj hasztagi: #FunduszeUE lub #FunduszeEuropejskie.
  • Przed rozpoczęciem użytkowania zakupionych/powstałych w projekcie sprzętów (np. aparatura, komputery) przyklej na nich naklejki. Zamieść je w widocznym miejscu, w sposób trwały. Muszą one być widoczne przez cały okres użytkowania sprzętu.
  • Każdorazowo zamieszczaj ciąg znaków na:

- dokumentach związanych z realizacją projektu (np. dokumentacja przetargowa)

- materiałach promocyjnych dotyczących projektu (np. ulotki, e-publikacje)

- materiałach dla osób/podmiotów uczestniczących w projekcie (np. zaproszenia)

  • Na końcu materiałów audio (np. spoty, audycje radiowe) każdorazowo dodawaj informację słowną: „Projekt dofinansowany przez Unię Europejską”.
  • Organizując spotkanie informacyjne na temat projektu, pamiętaj o odpowiednim oznakowaniu miejsca spotkania i słownym poinformowaniu uczestników o uzyskanym dofinansowaniu.
  • Komunikuj ekologicznie – jeśli to możliwe, zrezygnuj z publikacji drukowanych na rzecz elektronicznych, stosuj odniesienia do QR kodów, unikaj stosowania gadżetów.

Realizujesz projekt na kwotę większą niż 5 mln euro? Przeczytaj koniecznie!

Jeżeli Twój projekt ma znaczenie strategiczne lub jego całkowity koszt przekracza 10 mln euro, w ważnym momencie realizacji projektu musisz zorganizować wydarzenie lub działanie informacyjno-promocyjne (np. konferencję prasową) z udziałem przedstawicieli Komisji Europejskiej i Instytucji Zarządzającej.

Jeżeli całkowity koszt Twojego projektu przekracza 5 mln euro (z wyłączeniem beneficjentów, którzy realizują wyłącznie projekty pomocy technicznej), musisz poinformować instytucję, która przyznała dofinansowanie o ważnych etapach w projekcie i  planowanych wydarzeniach informacyjnych i promocyjnych związanych z realizacją projektu.

Co jeszcze musisz wiedzieć?

  • Obowiązki informacyjne wypełniasz od momentu uzyskania dofinansowania, tj. podpisania umowy o dofinansowanie lub wydania decyzji o dofinansowaniu, do końca realizacji projektu lub do końca okresu trwałości projektu, który został określony w umowie.
  • Działania informacyjno-promocyjne prowadzone w projekcie należy dokumentować, aby mieć dowód na wypełnianie obowiązków w tym zakresie. Dokumentację możesz przechowywać w formie papierowej albo elektronicznej.
  • Realizacja działań informacyjno-promocyjnych, podobnie jak innych zobowiązań wynikających z umowy, podlega kontroli. Ich niedopełnienie może skutkować pomniejszeniem kwoty dofinansowania nawet o 3%.
  • Obowiązki informacyjne dotyczą nie tylko beneficjentów dotacji, ale także podmiotów wdrażających środki pozadotacyjne (instrumenty finansowe) oraz ich ostatecznych odbiorców.

Gdzie znajdziesz więcej informacji?

Wszystkie obowiązki informacyjno-promocyjne szczegółowo opisuje Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta Funduszy Europejskich na lata 2021-2027 w zakresie informacji i promocji

Zestawienia znaków, a także zasady używania tych znaków, znajdziesz tutaj: Zasady komunikacji marki Fundusze Europejskie 2021-2027 | Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027 (lodzkie.pl) . Znajdują się tam także gotowe szablony plakatów, tablic i naklejek do pobrania.

Ponadto, zachęcamy do zapoznania się z Księgą Tożsamości Wizualnej marki Fundusze Europejskie 2021-2027, która zawiera wytyczne odnośnie tworzenia projektów materiałów informacyjnych oraz promocyjnych w oparciu o motyw marki Fundusze Europejskie.

…………………..

Pozyskałeś dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Województwa Łódzkiego 2014-2020. Zapoznaj się z obowiązkami promocyjnymi opisanymi tutaj - Poznaj zasady promowania projektu - COP (lodzkie.pl)